• Home
  • Onze school Onze school
    • Hier staan wij voor
    • Team
    • Onderwijs
    • Gebouw en faciliteiten
    • Bestuur
  • Praktische informatie Praktische informatie
    • Aanmelden nieuwe leerlingen
    • Schooltijden
    • Kalender
    • Ziekmelding en verlof
    • Schoolgids
    • Protocollen
    • Veiligheid
    • Buitenschoolse opvang
  • Ouders Ouders
    • Medezeggenschapsraad
    • Oudervereniging
    • Ouderpanel
    • Ouderportaal Social Schools
  • Leerlingen Leerlingen
    • Leerlingenraad
    • Samenvattingen wereldoriëntatie
    • Link software leerlingen
  • Contact
  • Inloggen
Toekomstgericht
Samenwerken
Betekenisvol
Plezier

Onderwijs

Op het gebied van onderwijs zijn wij en blijven wij steeds in ontwikkeling. Op dit moment zijn BAS (Bouwen aan een Adaptive School), EDI (Expliciete Directe Instructie) en CLS (Cooperatieve LeerStrategieën) onze speerpunten. Hieronder leggen wij uit wat ieder speerpunt inhoudt:

BAS

Het BAS+ project willen wij inzetten ten behoeve van de doorgaande lijnen binnen ons onderwijs. Ieder jaar zullen wij een aantal cellen uit het bouwwerk wat op de afbeelding te zien is centraal stellen en hier gezamenlijk afspraken over maken. Deze worden geborgd middels borgdocumenten. We starten onderaan in het bouwwerk met de cellen 'Regels en routines' en 'Effectieve leertijd'.

EDI

Onze instructie gaan wij geven volgens het Expliciete Directe Instructie model. Dit is een manier van lesgeven waarbij de leerkracht uitlegt en voordoet, waarna de leelringen de gelegenheid krijgen samen met de leerkracht en met elkaar verder te oefenen. De leerkracht controleert voortdurend of alle leerlingen de leerstof begrijpen en geeft gerichte feedback. Als blijkt dat de meeste leerlingen de leerstof beheersen, dan werken ze zelfstandig verder. We merken dat dit model rijker is dan het Actierende Directe Instructie model.

Coöperatief leren

Op onze school zijn we volop in ontwikkeling op het gebied van Coöperatief Leren. Dit betekent dat we kinderen tijdens de les de leerstof actiever willen laten verwerken, de kinderen meer samen werken aan de leerstof en ze elkaar beter leren kennen en begrijpen. In 2018 zijn alle leerkrachten geschoold in het werken met deze principes. In 2019 zijn 2 collega's gestart met de opleiding tot CLS-coach zodat deze ontwikkelingen zeker ook in de toekomst geborgd blijven. Kinderen zitten bij ons in teams van 4. Wanneer dat qua leerlingaantal niet uitkomt, is er ook wel eens een team van 3 of 5. Op de teamtafels staan klassenbakken met materiaal wat handig is bij teamopdrachten. En ieder kind heeft een nummer binnen het team zodat een aantal zaken nog handiger en sneller verlopen. Op teamvergaderingen en tijdens studiedagen wordt ook regelmatig aandacht besteed aan het coöperatief leren.

Deze manier van leren bestaat uit de GIPS-principes:

G= Gelijke Deelname: Iedereen is actief betrokken bij het proces, niemand kan achterover leunen.

I= Individuele Aanspreekbaarheid: Iedereen is aan te spreken op het resultaat, tenslotte is iedereen hier actief mee bezig geweest.

P= Positieve Wederzijdse Afhankelijkheid: Leerlingen zijn afhankelijk van elkaar op een positieve manier, ze hebben elkaar nodig om de activiteit tot een goed einde te brengen.

S= Simultane Actie: Alle kinderen zijn tegelijkertijd actief bezig in de groep. Dit is een grote verandering ten opzichte van de situatie waarin de leerkracht een vraag stelt en 1 leerling antwoord mag geven.

De didactische structuren (werkvormen die we inzetten: kenmerkend is de sterke structuur en duidelijke stappen die leerkracht en leerling moeten volgen) worden in gezet tijdens de les zodat er meer variatie is tussen luistermomenten en actieve momenten. De leerstof wordt namelijk beter onthouden wanneer er veel afwisseling is. Bovendien leren leerlingen het best wanneer ze sociaal bezig zijn, dit wordt bij deze manier van werken optimaal gestimuleerd. De leerlingen houden elkaar bij de les, geven elkaar steun, begeleiding en complimenten.

We werken hiernaast ook met Klasbouwers en Teambouwers om ervoor te zorgen dat de sfeer in de verschillende teams en de hele klas positief blijft. De leerlingen leren goed naar elkaar te luisteren, elkaar bij de les te houden, zich in te leven in de ander, ze leren elkaar beter kennen, ze leren elkaar complimenten geven, elkaar te bedanken en hoe ze elkaar goed kunnen helpen (coachen). Door al deze vaardigheden verandert de groepsdynamiek positief.


Snel naar

Schoolgids

Kind aanmelden

Social Schools

Contact

Contact

Meulenberg 6
4641 CL Ossendrecht

0164 672266
demeulenrakkers@lpsnet.nl
Directeur: Jannie Bouwens

Jannie Bouwens
  • Cookie settings

Powered by Social Schools